måndag 5 oktober 2009

Piiinsamt!!

Asså hur pinsamt e d inte? Asså ja mena körslaget, va! A men typ Andreas Lundstedt då, han va ju typ hur pinig som helst! Asså han tyckte ju att värsta ångvisslan är typ bra å typ sjunga! Hur kan man ens tycka så tyo? Det e ju som jag sa typ hur pinsamt som helst! A men nu ska jag ut med polarna å typ dricka typ cider.. A men hejdå för idag dåe! Ok, jag lovar, jag ska aldrig mer skriva på det viset, jag mår typ (HA!) dåligt när jag läser vad jag skrivit.. Vad jag vill säga med att skriva den inledningen, är att jag läste en annan blogg idag (nämner inga namn så har jag inte glömt någon) där språket och meningsuppbyggnaden var av dylik karaktär. Jag har väldigt svårt att förstå att en människa, i det här fallet tjej 14, kan skriva så extremt dåligt! Jag menar, när man är 14 år så har man gått skolan i 8 år, vilket betyder att man även läst svenska i 8 år, plus att man, om man inte var sen i talutvecklingen, har talat språket flytande i ca 11 år, om man räknar med att man kan börja föra någon form av konversation i treårsåldern... Men tydligen så har en del väldigt svårt att lära sig sitt eget modersmål. Jag skriver nu inte att jag skriver helt enligt regelboken, men varför ska man då skriva en offentlig blog som förhållandevis många läser om man inte riktigt behärskar att skriva... Låter jag hemsk? Kanske lite, det håller jag med om, men ord och sammansättningar som: Asså, a men, typ, ba, d mm ger mig allergiska utslag i öronen/ögonen.. Jag kräver på inget vis att man ska skriva enligt SAOL(Svenska akademiens ordlista) och SAG(Svenska akademiens grammatik), men däremot så tycker jag att man ska låta bli talspråket! Och hör sen! Apropå körslaget så hade Amy Diamond utväxt TYP 3 cm i direktsändning:P Det är ju iallafall liiiiiite pinigt:P Men men, nu ska jag fortsätta att titta på reprisen av tidigare nämnda program... Förresten en till sak helt apropå som är lite pinigt: TV4 har reklam även fast det är en repris som nästan ingen tittar på mitt i natten... DET är pinsamt.. Men som sagt, nu ska jag fortsätta titta:D Över och Ut//Ernst

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar