onsdag 21 oktober 2009

Men vad sägs om att...Öva?

Idag har jag Övat orgel. Inte böra övat, utan Övat, med stort Ö i Övat. Från klockan 1030 till klockan 1615 satt jag i Själevads kyrka vid orgeln, med ytterst få pauser och då endast för att gå till toaletten och tillbaka. Jag ställer mig nu frågan: Var det värt det? Gav det något? Jodå, det gav nog en hel del, bl.a. så spelade jag igenom G-mollfugan minst 25 gånger, vilket är en fjärdedel på vägen mot de hundra innan jag kan spela den på konsert.. Sedan började jag med seriösa krafttag att spela Wely's fuga i d-moll! Den är helt enkelt jättekul att spela! Förrutom ovan nämnda punkter så fick jag under mitten av dagen besök, utav en dansk familj som befinner sig i Övik på semester, den här danska familjen bestod av en mamma och hennes tre barn(pappan var någon annanstans berättade de, min "danskaförståelsemekanism" är inte på top skulle jag vilja påstå) som kom intrippande i på tå i kyrkan för att inte störa mig i mitt spel. Då sa jag till dom att: !Kom upp, så får ni prova om ni vill!". Så klart att dom ville det! Äldsta dottern var en hejare på Für Elise, så den spelade hon i alla möjliga konstilationer, STARKT, svagt, MiTtEmElLaN, ännu svagare osv.. Nåja, det var iallafall väldigt kul att få visa dessa människor orgeln och jag hoppas verkligen att jag "frälste" någon av dem, så att det första han/hon gör efter hemkomsten till Danmark är att trava upp till organisten och bönar och ber om lektioner:D Man är ju alltid mån om att föra orgel-arvet vidare!! Men nu ska jag ta mig i kragen och gå till sängs, så jag orkar morgondagens övningar och kanske även prövningar:) Jag ska fortsätta min praktik i Själevad i morgon och då tror jag att det var någon form utav planeringsmöte vi skulle ha klockan nio, så det blir till att stiga upp till frukost det. Måste ju dessutom duscha, så det blir ju bara till att kliva upp i tidigaste ottan det.. Menmen, godnatt med er alla!! CYa! OO//Ernist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar