söndag 20 december 2009

En sån dag...

Vilken dag det har vart! Jag har vart trött kanske precis sedan jag vaknade i morse till nu, med undantag för de timmar sömn som jag faktiskt lyckats smita åt mig under dagen.. Jag tror att det börjar på att bli den "riktiga" juliflun nu, den som man per obligatorium ska ha om man heter Erik Fängström. Det ÄR ju lite tråkigt att ligga sjuk varje julafton, men å andra sidan så har jag ju faktiskt ingen annan erfarenhet, så jag vet ju inte, en frisk jul kanske är ännu tråkigare..Hehe! Men nej, nu ska jag ta och berätta lite om vad som hänt mig under dagen. Jag öppnade upp med att åka till jobbet i rossön där jag spelade på en soppgudstjänst. Det var förrutom jag, prästen, vaktmästaren och soppkokerskan tre personer där (nästan rekord) och vi hade otroligt trevligt när vi satt och åt soppan efter gudstjänsten! Det är på något vis så upplivande att umgås med äldre människor ibland, såna som faktiskt har sett och upplevt världen så mycket längre än en själv! I dag fick jag höra en hel massa skrönor om hur det var förr i tiden på landsbygden, om hur den och den bodde och vilka som var de riktiga "originalen", ni vet, dom som inte existerar längre.. Det finns inga original i egentlig mening längre, för i dagens samhälle är det inte accepterat på samma sätt att sticka ut ur mängden. Sedan berättas det om hur man levde, hur man lekte och pallade morötter som barn, hur "tant Sara" bjöd in barna på choklad efter en hel dags knattande upp för skidbacken, bara för den korta fröjden att få kasta sig ut för den, för att i nästa minut målmedvetet sträva sig uppför igen... Sånt här är ju ändå på något vis otroligt upplivande att höra! I alla fall i mitt inre och framför mina ögon spelar min fantasi upp filmer där jag ser hur ungarna snoriga och blöta och kalla sitter där i tant Saras kök och äter sin bulle och dricker chokladen innan de återigen tar upp striden med skidbacken. Eller filmer där man får följa med ut i slåttern, i höanna, och vara med om hässchinga och höbergningen. Nåja, meningen var ju inte att jag skulle grotta ner mig helt och ållet i det här, utan berätta lite mer om min dag, men jag tror ändå det får räcka så.. Det var ju ändå höjdpunkten under min dag, att få höra "skrönorna från förr". Det förgyllde resten av dagen, även om den var trött.. Nu ska jag sova och se om jag blir en anings piggare i morgon, så jag orkar öva lite mer än jag gjort idag:D Over and Out//Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar