torsdag 28 januari 2010

Morgonandakt 28/1

Lovade ju förrut att jag skulle lägga ut andakten från i morse, bli inte rädd för längden, det mesta är sångtexter:P
Ta av dig skorna Ta av dig skorna
Varje gång du tar av dig skorna
så medge att det känns skönt
Det betyder att apan i dig har
än en framgång rönt
Uh! Fantastiskt!
Dröm om min förvåning
när jag plötsligt förstod
Dröm om min förvåning
den bananen var god.
När du finner din rätta partner
det gäller kvinna som karl
märker du hur det rycker lätt i
den lilla svans du har
Uh! Fantastiskt!
Dröm om min förvåning
när det hela stod klart
Allting, allting, allting
blev så underbart
Underbart är att bara
sitta still i ett träd och glo.
Underbart är att lägga sig
och sussa på maten
Underbart är att gifta sig
och bilda ett eget bo
följande de ursprungligaste
prejudikaten
Ja dröm om min förvåning
det är den dröm som är bäst
Tänk på det när du tar
skorna av härnäst
Ta av dig skorna
Ooooooooooh
Sköna kvinnor tar av sig skorna
i dunklet under ett bord
Tog soldaterna av sig skorna
så blev det inga mord
Uh! Fantastiskt!
Dröm om min förvåning
den är fruktansvärt stor
Jag såg hela FN
alla saknade skor
Äpplen faller med sorgsna dunsar
och bladen singlar från trän
Själv jag lever så sorglöst skolös
fast timmen verkar sen
Uh! Fantastiskt!
Dröm om min förvåning
ljuv och lätt som en sky
Varje lycklig morgon
glimrar världen ny
Underbart att ha hustru för
hon finns hos mig varje dag
Vi kan älska när helst vi vill
så ljuvligt och praktiskt
Den hon bara vill leva för
är lyckliga, glada jag
Jag är din och kan ge dig barn
det är väl fantastiskt
Så dröm om min förvåning
det är den dröm som är bäst
Utan skor så blir ditt
liv en häpen fest
Ljuvliga barfotadagar leker
mänskorna med varann
dricker, skrattar och dansar
till en strumplästorkester
Rolös man är en trolös man
men bäst är en skolös man
Lycklig, fri och ursprunglig
tar han kärlekssemester
Så dröm om min förvåning
det är den dröm som är bäst
Tänk på det när du tar
skorna av härnäst.
Ta av dig skorna...
Erik: (Håller i en massa frukt, Apelsiner, Äpplen, Mandariner osv.) Frukt är ju så himla gott, jag ÄLSKAR verkligen frukt! Apelsiner, Äpplen i alla möjliga färger, Kiwi, Päron.. Ja det finns ju hur många fruktsorter som helst att älska! Faast, det klart... Inte Bananer. Viktoria: (Med ett knippe bananer i handen) Men vadådå? Bananer är ju hur gott som helst! Här, smaka! Erik: Nä, jag vet inte riktigt.. Jag tycker ju om bananer, dessutom SER det inte särskilt gott ut... Viktoria: Nä men lägg utav nu! Smaka bara (Erik tar en tugga av bananen utan att skala den och börjar genast spotta)

Erik: MEN; DU LURADE JU MIG!!! Fy va tarvligt!!

Viktoria: (Suckar uppgivet och skalar till hälften en banan) Men du förstå ju inte! Du måste ju skala bananen! Här, testa igen!

Erik: Ha, tror du att jag tänker låta mig luras igen eller? Nejdu, glöm det!

(Viktoria envisas med att räcka fram bananen och Erik tar med viss tvekan emot den)

Viktoria: Smaka nu!

Erik: Jaha... Men näe, det var ju verkligen inte gott..

Viktoria: Men kom igen nu då, så pjoskig är du väl inte?

(Erik tar tillslut en tugga, den här gången av bara skalet och börjar givetvis på en gång att spotta och visa ett tillskrynklat ansikte)

Erik: Jag förstod det! Du LURADE mig IGEN!! Du är DUM!

Viktoria: (Ser totalt uppgiven ut) Men DU är ju dum på riktigt

(Viktoria skalar en sista banan helt och ger bara fruktköttet till erik, som tar emot efter lång tvekan och motsägelse)

Viktoria: Men se här nu, ät den så här, bara fruktköttet!

Erik: Aldrig!

Viktoria: Se nu, gör som jag säger!

(Erik blundar och håller med ena handen för näsan och smakar sedan bananen, först en tveksam tugga, sedan en till lite mindre tveksam, sedan äter han upp hela bananen)

Erik: Men, det var ju GOTT JU!

Viktoria: Men det var ju det jag sa!!

Det här är ju en liknesle om att inte döma en bok efter pärmen, tråkig pärm behöver inte vara tråkig insida osv. Samma sak sker ju oftan när det gäller tron, det känns som att många i vårt moderna samhälle "ratar" tron just för att det inte verkar vara så "hipt". Jag menar, för mig känns det som att när jag pratar om tron så är det många som ser det som fruktansvärt oseriöst att jag pratar om min tro. Jag tror att det beror på en osäkerhet i sin egen tro att "klanka ner" på någon annans tro genom att se det som oseriös.

Den här liknelsen handlar om just det, att inte döma något efter vad det ser ut att vara på utsidan, eller vad det "smakar" på utsidan. Man måste helt enkelt "smaka" hela bananen (eller vad det nu kan vara) innan man bestämmer sig för att bananen är god eller inte.

När ni kom in här i kapellet idag så spelades Povel Ramels Ta av dig skorna. Povel sjunger om samma sak där, där handlar det om att man ska ta av sig skorna för att känna friheten uppe i trädet, att sitta och dingla med benen med skorna på ger inte samma frihet som att sitta barfota och dingla med benen, han sjunger helt enkelt om att han inte upptäckte skönheten med livet förrän han faktiskt tog av sig skorna och kände på livet från det perspektivet.

Så jag skulle vilja att vi går härifrån idag och tänker på det här, att faktiskt Smaka på bananen, om det så gäller den kristna tron eller en ny människa i din krets eller kanske ett nytt diskmedel, tänk på att testa innan du dömer, Det kanske kommer något gott ur det...

SvPs791

Du vet väl om att du är värdefull att du är viktig här och nu att du är älskad för din egen skull för ingen annan är som du

Det finns allt för många som vill tala om att du bör vara si och så Gud fader själv han accepterar dig ändå och det kan du lita på

Du vet väl om att du är värdefull att du är viktig här och nu att du är älskad för din egen skul för ingen annan är som du

Du passar in i själva skapelsen det finns en uppgift just för dig Men du är fri att göra vad du vill med den säga ja eller nej

Du vet väl om att du är värdefull att du är viktig här och nu att du är älskad för din egen skull för ingen annan är som du

Vår fader Du som är i himmelen Låt Ditt namn bli helgat Låt Din vilja ske På jorden såsom i himmelen Ge oss idag det bröd vi behöver Och förlåt oss våra skulder Liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till oss Och utsätt oss inte för prövning Utan rädda oss från det onda Ditt är riket Och makten Och äran I Evighet

Amen

SvPs778 I min Gud har jag funnit styrkan I min Gud har jag funnit allt Han har öppnat för mig en väg och bytt min längtan i jubelton och bytt min längtan i jubelton

Det här var den andakt som jag och Viktoria genomförde i morse i kapellet på skolan, tack Gunilla och Marcus för manuset till Banan-sketchen.

O&O//Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar