fredag 3 augusti 2012

OS+Twitter=sant!

OS är i full gång och av någon förunderlig anledning så blir helt plötsligt ALLA sportintresserade.. Även sådana som annars aldrig ens skulle kunna försöka tycka att det är roligt att titta på sport. Exempelvis jag själv. Det händer ungefär en gång vartannat år att jag kan bänka mig framför sport-tv och tycka att det är kul. Under OS.

Jag undrar vad det är som gör att OS blir så intressant? Det är ju egentligen inget annat än ett Världsmästerskap med något pampigare invigning. Samt det faktum att alla sporter är ihopsamlade på några veckor..

Är det det faktum att alla ens lands elitidrottare skickas iväg för att representera oss och att det i och med det känns som en extra festlig landskamp? Eller är det den massiva mediabevakningen? Eller är det möjligen det att det känns "finare" med ett mästerskap som har anor sedan antiken? Att det känns viktigt att "bevara" kulturarvet OS?

Troligen en kombination av allt sammans. Alla fyra alternativen stämmer mer eller mindre på sina egna vis och den tveklöst största "boven" i dramat är media. SVT sänder under OS upp till 1600 timmar från London. Inget annat sportevenemang får den uppmärksamheten i media. Inte ens public service blir något problem under OS, OS = Självklart, Reklam under OS = också självklart.

Kollar man twitterflödet så är även där OS det absoluta fokuset, det känns som att ungefär 90% av alla tweets handlar om OS, och inte heller jag är oskyldig, även om det är några inlägg om annat så bland mina 10 senaste tweets så är det 8 stycken som handlar om OS och det som ligger runtomkring OS.

Vad är det då som gör att just OS går så långt att det tillochmed erövrar våra sociala medier? I synnerhet twitter då, men varken Facebook eller Instagram är befriade, alltifrån "Heja Tessan!!" till meningslösa bilder av resultattavlor från TVn trängs med uppdateringar om försvunna katter och misslyckade hårfärgningar.

Dock så ligger ändå Twitter i framkant vilket tyder på ett hett känslomässigt engagemang för OS. Twitter är ju en miniblog där man skriver små inlägg(tweets) om vad man för stunden känner, ibland flera gånger i minuten, och därav bör man kunna dra slutsatsen om det känslomässiga engagemanget eftersom så stor del av inläggen handlar om just OS.

Därmed inte sagt att det är något negativt med alla inlägg om OS. Tvärtom visar det ju som ett lysande exempel på att Twitter fungerar som det ska, folk känner för OS = folk twittrar om OS.

Jaja, det var lite av mina tankar kring detta, framflummade mitt i natten. Men: Vi ses i marchallens skugga!  Over and out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar