söndag 19 augusti 2012

Idag är en dag, i morgon en annan

Idag har jag.... inte gjort ett vettigt jota! Tror jag iallafall.. Det vettiga skulle väl isåfall vara att jag skjutsade mormor ner till körgårn för att titta till morfars graven. Vi hade en riktigt trevlig liten stund där nere mormor och jag, tittandes på alla gravar och gravstenar. "Här ligger ju Kalle! Kusin min dä!".. Eller: "Vet du vart a moster Hilda ligg? Moster Gärda å n'Bertil vet ja ju vart dom ligg, men a Hilda kom ja int ihåg.." "Nej, jag vet inte vars moster Hilda ligger.." "Nä, du ha ju bara jobba här i två år, så dä ä ju int så gott å veta..."

Jag har alltså inte jobbat på kyrkogården, jag jobbar som kantor, vikarierande dessutom.. Men varför inte, nog kan man väl lära sig gravkartorna utantill även fast den enda beröring man har med kyrkogården är när man åker till kapellet och spelar på begravning.

Men just det här gör mig så fascinerad av äldre personers syn på saker och ting. För 50 år sedan så var nog de flesta verksamheter något mera intim, eller vad man ska kalla det. Om man använder exemplet med kyrkogården och "statskyrkan", Ströms församling, det var ju egentligen bara kyrkoherden, och en kyrkvaktmästare eller två som höll igång verksamheten och hade därmed antagligen mycket mer koll på hela verksamheten. Kantorn var ju för det mesta bara där under gudstjänsterna eftersom han/hon oftast jobbade som lärare under veckorna.

Idag blir allt så förstorat, i Ströms församling finns det närmare 20 anställda, som alla håller på med olika saker, från gravgrävning och kyrkogårdsunderhåll till gudstjänster och annan utåtriktad församlingsverksamhet.

Jag säger inte att det är negativt, men ibland kan jag tycka att man krånglar till saker och ting. Kanske skulle det gå något lättare med de organisationsförändringar som dessa "förstoringar" kräver om man såg på saken med lite "äldre" ögon? Att det inte skulle vara helt främmande för person A att svara på en fråga som gäller någon av person B eller G's arbetsuppgifter. Lite hederligt gammaldags samarbete alltså.

Men vad har jag gjort mer idag då.. Ska försöka ta det i korthet eftersom jag svävade ut så vad gäller kyrkogårdsbesöket. En punktlista kanske..

Alltså: Idag har jag:
  • Vaknat
  • Packat lite
  • Strömsund
  • Kyrkogården
  • Handlat
  • Hämtat syster och systers kompis
  • Ätit middag (Kräftor)
  • Åkt ut på Gåxsjön och fiskat med Nina (fick 4 SMÅ aborrar)
  • Suttit vid datorn
Jag har förresten äntlgen fått boende i Malå. Bra! En tvåa på 74 kvm som nu ska inredas. Hur? Det får framtiden utvisa. Nu ska jag sova, eller åtminstone lägga mig och lyssna på Marie Göranzons sommarprat. Får se hur länge jag orkar... Ha det gott!!

Over and out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar