torsdag 23 augusti 2012

Latine proverbiis et dicta

Jag har snöat in på "latine proverbiis et dicta". Det vill säga ordspråk och talesätt på latin. Har fastnat så totalt att jag VET att min omgivning om någon vecka kommer vara så trött på att få små meningar på latin kastade på sig, som de i nio av tio fall antagligen inte förstår, att dom kommer att sluta lyssna på mig till dess jag slutat med denna ovana. Men just nu är det ju SÅ INTRESSANT!!

Som till exempel "Persona non Grata", "Ej önskad person". Eller som den raka översättningen blir: "Personen ÄR inte välkommen". PNG är en fras som ofta används inom diplomatvärlden, om t.ex. en ny ambassadör ska installeras i ett land, men landets styre tycker att det är "fel" person, så märks personen som Persona non grata i det berörda landet. Helt klart fantastiskt att på ett så enkelt sätt kunna uttrycka klart och tydligt för alla insatta vad man menar!

Därför tycker jag att det hela är så fascinerande! Att det fortfarande finns använding för ett språk som i praktiken dog ut för ganska länge sedan, bara för att någon pelle för länge sedan tyckte att just latinet var ett bra språk att använda som universalspråk i den "formella" världen, eller vad man nu ska kalla den.

Det finns ju naturligtvis hundratals, kanske tusentals andra ordstäv som används frekvent inom olika områden, men "Exempli Gratia"(För exemplets skull, jfr. Eng. förk. e.g.):

  • Carpe Diem - Fånga dagen, alltså lev här och nu, kanske det mest kända av "vardagliga" latinska ordstäv
  • Cogito, ergo sum - Jag tänker, alltså är jag. René Descartes gamla "dänga", också ett av de mest kända
  • De facto - Egentligen, i verkligheten. Används i vardagligt tal i praktiskt taget hela västvärlden.
  • Tabula rasa - Skrivtavla utan skrift. Ett oskrivet blad, "tabula rasa puer est vita"("Ett barns liv är ett oskrivet blad". Tänk också Emil i Lönneberga: "Nu har jag tagit tabberas på..."
  • In vino veritas - I vinet sanningen. Ligger ju något i det, berättar man någonsin så mycket som på en trevlig, lagomt "blöt" fest?
Men tänk ändå, att säga till en person man inte gillar: Du är persona non grata, Vos est non grata! Fantastiskt. Som sagt, det kommer bli några veckor nu, tills jag hittar något bättre att ägna min tid åt (jobb, exempli gratia), med diverse latin lite här och var. Det är en fas, det går över. Så håll ut:D

Over and out. (Borde kanske byta ut det mot något annat? Jag vet! SUPER ET DE!)

Super et de // E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar