lördag 18 augusti 2012

Hashtag (#) Båtfylla


Såg tidigare ett inslag på SVTs rapport om att en man blivit gripen för båtfylla, ÄVEN fast det var hans icke berusade fru som styrde båten. Anledningen till detta var att polisen noterat att mannen berättade för sin fru vart hon skulle köra och tog därför ett utandnigstest även på honom. I vilken grad han hjälpte henne vet jag inte, men som jag förstod det så var det av typen väganvisning.

Säg att paret Kalle och Pelle är ute på en bilsemester. 5 mil från det ställe dom ska sova över på så stannar de för att äta middag. Kalle vill ta ett glas öl till maten och de kommer överens om att Pelle kör de sista milen till hotellet. Men eftersom vägen fram till hotellet är lite krånglig så tar Kalle fram vägkartan för att agera kartläsare. Gör sig då Kalle skyldig till rattonykterhet, eftersom Pelle är beroende av Kalles väganvisningar för att hitta fram till hotellet?

Även om jag tycker att det är helt rätt att man inte får framföra en båt när man är alkoholpåverkad, så tycker jag att den nya lagen om båtonykterhet går lite överstyr på vissa områden. Som till exempel i fallet jag ovan beskrivit. Mannen i båten stod ju inte bakom ratten, det var hans fru. Det enda han gjorde (så vitt jag förstår) var att beskriva vägen. Kommer polisen att kontrollera den som ger väganvisningar per telefon också: "Ursäkta, kan du vara vänlig att uppge ditt namn och adress, det kommer att komma en polis hem till dig och utföra en nykterhetskontroll eftersom du gav Lisa här väganvisningar via telefonen...".. nja..

Vill bara tillägga att Om fallet däremot är det att ovan nämnde man instruerat sin fru HUR man kör båten, faller ju saken i ett helt annat ljus. Det vore ju som att övningsköra med sitt barn berusad. Helt galet alltså! Har man en högre promillehalt än vad som tillåts i trafiken, är man inte heller nykter nog att med gott omdöme vägleda någon annan i bilkörandets ljuva konst...

Nåja.. Nu känner jag att jag har rutit färdigt om den saken, kanske skriver ett inlägg om en stund om hur dagen varit... den som lever får se:) Ha det bäst tills vi ses igen!


Over and out. ErNsT

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar