fredag 2 november 2012

Idag var imorgon igår...

...och det gick också.

Idag har jag inte gjort särskilt mycket, jag har inte varit på jobbet, jag har inte spelat piano, jag har inte sjungit(eller jo, när grannen ovanför hade fötter tunga som elefantfötter övade jag på tenorstämman i "O Fortuna" ur Carl Orff's "Carmina Burana". Då blev det tystare...), jag har inte vart ute och gått, jag har inte...

Ja, ni fattar! Jag har varit alldeles särskilt inaktiv idag. Kan man tro ja! Men när jag nu börjar tänka efter, så händer det faktiskt rätt så mycket även under en inaktiv dag, även om man inte riktigt tänker på det.  Till exempel så hade jag tvätt-tid idag, så vad gör man då? Rätt gissat, man tvättar. Sedan hade jag lovat att baka bullar till i morgon, så vad gör man då? Jo man bakar.

Sedan får man väl även räkna korsordslösande på sängen som en aktivitet, även om det är en ganska inaktiv aktivitet, den fysiska ansträngningen är ju inte särskilt hög, men den psykiska är ju ofta desto högre om man inte löser Vi i femmankrysset i Allers... 

Men ändå, jag har kännt mig lugn och sansad idag och kunnat ta det lugnt och sansat, inga egentliga förhållningstider, inga större måsten. Hade jag glömt tvätt-tiden hade inget annat hänt än att jag hade behövt göra det en annan dag osv. Inga stora måsten alltså.

Vart vill jag då komma med det här? Jo, att man ibland måste våga ta sig en inaktiv dag lite då och då, för att  orka med de dagar som innehåller desto mer aktivitet! Vi mår bra av att ta det lugnt ibland också, mitt i denna jogga-spring-gå-fixerade värld med bästa träningstipsen i varje tidning tror jag att det är viktigt att påminna sig om just att ta det lugnt ibland också! 

Ligg i soffan med en godispåse på bekvämt avstånd och kolla igenom favoritserien, sätt dig vid köksbordet och verkligen njut av att i långsam takt läsa annonsbladet från ICA, ligg på sängen och halvslumra med twitter i högsta hugg på telefonen, eller varför inte tända lite ljus och bara sätta sig och finnas till, bara vara... Är det så farligt?

Ibland får jag ställa mig själv mot väggen och fråga: "Går jorden under om du inte gör detta just precis nu? Eller kan den på egen hand hålla sig så pass snurrande att den klarar sig till dess att du vilat en stund och gör det viktiga som ska göras lite senare? Klarar jorden att snurra i fem-sex timmar utan din själsliga närvaro?". I nio fall av tio så blir svaret faktiskt: "Ja, den klarar sig, även om jag tar mig en välbehövlig vila!"

Så hör nu gott folk: Våga vila! Försumma inte arbetet, men våga stanna upp ibland. Var inte rädd för tomrummen i kalendern, för de tomrummen är fyllda med det värdefullaste som finns, nämligen av dig själv!

Ha det bäst!

Super et de//Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar