onsdag 31 juli 2013

Semester

Ja,så var den äntligen här då. Min semester. Jag sitter i skrivande stund i vardagsrummet hemma hos mamma och pappa i Lövberga och gör företrädesvis absolut ingenting. Förutom att skriva i bloggen då, samt spela quizkampen. Skönt.

Vidare ska jag nog egentligen fortsätta med att göra ingenting, förutom några små inhopp här och där. Som till exempel på fredag då vi ska ha musik i sommarnatt i Ströms kyrka med vokalensemble och lite solistinslag. Det ska blir ruggigt trevligt! Sedan om en vecka åker jag till England för att gå på hårdrocksfestival och för att köra lite bil på fel sida vägen.  Det är vad man kan kalla en riktig semester. Eller vad säger ni? Jag tycker i alla fall just det.

Men för att resonera lite runt begreppet semester. Det var egentligen det jag tänkte skriva om, men så blev det en lång ingress också... Tänk att man jobbar cirka 45 veckor på ett år, många med siktet inställt på det enda målet i de fyra till fem veckorna mitt i sommaren då man får vara ledig. Nu tillhör jag i och för sig inte den gruppen som mest av allt längtar till semestern, men ändå! I dagens samhälle jobbar man en ruskigt stor del av sitt liv. Och stressar.

Innan man jobbade så var det ju skolan, förvisso med väldigt mycket jobb där också, men faktiskt en ganska mycket större bit av ledighet. Även där finns ju tendensen till att enda moroten som håller eleverna uppe är det stundande jul-, påsk-, november-, sport-, eller sommarlovet. Vi längtar helt enkelt till att få vara lediga, eftersom vi är individer med individuella intressen. Intressen som inte alls så ofta är lika med det yrke vi utövar.

Vi har väldigt svårt att vara just lediga. Alltid är det något vi har siktet inställt på, om det så är semester eller resan eller att skriva på bloggen eller att svara på quizkampen, så har vi alltid något att skynda emot. Vi har, tror jag, tappat förmågan att bara sitta stilla och koppla av. Den förmågan har stötts bort av de ständiga kraven som ställs på en, direkta eller indirekta, att man måste vara si och så och göra ditt och datt.

Har ni sett den nya keno-reklamen på tv? Den där ett yngre par flyttar till ett hus på Gotland..? Del två av den reklamen är i alla fall så här ungefär: Den yngre kvinnan kommer ut ur huset, synbart stressad. Grannen frågar henne hur hon mår och får då till svar: "Det är jättebra, lite stressad bara. Måste komma iväg till Yogan. Det är ju så avkopplande."

Som jag ser det är det inte förrän man kommer upp i pensionsålder som man på riktigt kan kalla sig ledig. Men då kommer det alltid annat som man "måste" göra, spela boul, bridge eller golf, sitta med i PRO eller SPF, kanske något styrelseuppdrag i någon hembygdsförening, ut och åka med husbilen, när man nu ändå har skaffat sig en... Så det där med att man är ledig när man gått i pension, det tror jag inte riktigt på ändå. Ja, kanske en liten liten bråkdel av våra pensionärer är så pass viljestarka att dom kan stå emot och verkligen vara helt ledig, men det är i så fall en väldigt liten del då.

För att nu sammanfatta dessa mina små och röriga tankar runt begreppet semester och ledighet så skulle jag vilja citera Allan Edwall, en för många väldigt betydelsefull skådespelare och visdiktare med mera:  "När jag är ledig, då jobbar jag med något annat!". Det tycker jag stämmer in på väldigt många, inte minst mig. Så nu när jag är ledig, då ska jag bara... 

Ha de gött så hörs vi!

Over and out///Erik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar